πράσινο

πράσινο

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν". Μέρος Β' (Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών,Περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη)

Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών : 

1. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή για να αντλήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο (πώς κατασκευάζονται τα παιχνίδια, τι παιχνίδια παίζουν σε άλλες χώρες  του κόσμου, τι παιχνίδια έπαιζαν παλαιότερα οι άνθρωποι). Ένα ενδιαφέρον βίντεο θα δείτε εδώ.
2. Βγάζουν φωτογραφίες τα παιχνίδια τους, τις περνούν στον υπολογιστή και δημιουργούν τη δική τους συλλογή φωτογραφιών. Αν υπάρχει εκτυπωτής, τις εκτυπώνουν δημιουργώντας ένα βιβλίο , το οποίο θα μπορούν να δανείζονται  και να  παίρνουν στο σπίτι τους.  
3. Δανείζουμε στα παιδιά τη φωτογραφική μηχανή του σχολείου και τους λέμε να φωτογραφίσουν τον εαυτό τους με τα υπόλοιπα παιχνίδια τους, ή κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο που παίζει μαζί τους ή το αγαπημένο μέρος του σπιτιού τους, όπου φυλάνε τα παιχνίδια τους . Όταν επιστρέψουν στο σχολείο, περνάμε αυτές τις φωτογραφίες στον υπολογιστή και δίνουμε την ευκαιρία σε κάθε παιδί ξεχωριστά να περιγράψει και να μοιραστεί με τους συμμαθητές του κάτι από τον προσωπικό του χώρο. Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με τη φωτογραφία και τα παιχνίδια στο διαδίκτυο θα βρείτε εδώ
4. Θέλοντας να φτιάξουν τις δικές τους κούκλες ή άλλα παιχνίδια παρακολουθούν videos από το Youtube (πάντα με τη δική μας καθοδήγηση). Ενδεικτικά μπορείτε να δείτε τον παρακάτω σύνδεσμο : https://www.youtube.com/watch?v=ZjQmXZemhlg
5. Χρησιμοποιούν λογισμικά όπως το gcompris. Θα το βρείτε εδώ . Έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τη χρήση του Η/Υ, να γνωρίσουν τα μέρη και τις δυνατότητές του.
6. Κάνουν συγκρίσεις των παιχνιδιών που μπορούν να παίξουν στον υπολογιστή με αυτά που παίζουν με τους φίλους τους στο σχολείο ή στο σπίτι. Δημιουργούμε καταστάσεις προβληματισμού ωθώντας τα να σκεφτούν και να απαντήσουν στο "τι θα γινόταν αν ..."


Περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη :

1. Προτρέπουμε τα παιδιά να φέρουν στο σχολείο παιχνίδια που δεν χρειάζονται πια. Είτε γιατί δεν τους τραβάει το ενδιαφέρον , είτε γιατί έχουν χαλάσει και δεν τα χρησιμοποιούν είτε γιατί προορίζονται για ηλικίες μικρότερες από τη δική τους. Κάνουμε διερεύνηση στην τάξη και βρίσκουμε λύσεις για την αξιοποίηση αυτών των παιχνιδιών. Δημιουργούμε λίστες με τα παιχνίδια που δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν και με αυτά που μπορούν. Κάθε παιδί βάζει το όνομά του δίπλα στο παιχνίδι που έχει φέρει στο σχολείο. α) αποφασίζουμε να πετάξουμε στον κάδο της ανακύκλωσης και όχι στους συμβατικούς κάδους τα παιχνίδια που είναι κατεστραμμένα. β) διαβάζουμε την ιστορία του "Μολυβένιου Στρατιώτη" και σκαρφιζόμαστε τη δική μας ιστορία με τα δικά μας σπασμένα παιχνίδια, την οποία και δραματοποιούμε. γ) αποφασίζουμε να δωρίσουμε σε φιλανθρωπικές οργανώσεις του Δήμου μας τα παιχνίδια που βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Για το σκοπό αυτό ψάχνουμε στο διαδίκτυο για ιστοσελίδες και τηλέφωνα επικοινωνίας με οργανώσεις όπως "χαμόγελο του παιδιού http://www.hamogelo.gr/", "παιδικά χωριά sos http://www.sos-villages.gr/",
"action aid http://www.actionaid.gr/", "κάνε μια ευχή http://www.makeawish.gr/" κλπ.
2. Θέλοντας να περάσουμε ένα μήνυμα και στην υπόλοιπη κοινότητα, αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε μία αφίσα με κεντρική ιδέα " ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙ". Τα παιδιά δίνουν ιδέες για το πώς θα μπορούσε να δημιουργηθεί η αφίσα, ποια υλικά θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν και με ποιες τεχνικές και προχωράμε στην υλοποίηση της ιδέας. Γράφουν το μήνυμα της αφίσας όπως μπορούν και το κάθε παιδί βάζει τη δική του πινελιά είτε με ζωγραφιά, είτε με κολλάζ, είτε με γράμματα. Όταν τελειώσουμε, αναρτάμε την αφίσα στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας. Μπορούμε ακόμη να την δώσουμε στο Δήμο για να την τοποθετήσουν σε κεντρικό σημείο του Δημαρχείου ή ακόμα να στείλουμε μία φωτογραφία της αφίσας σε μία τοπική εφημερίδα για να δημοσιοποιηθεί στον τύπο.
3. Όπως αναφέρθηκε στο πρώτο μέρος της ενότητας, κάνουμε ενέργειες για να τοποθετηθεί στο σχολείο μας κάδος ανακύκλωσης μπαταριών και προτρέπουμε τα παιδιά να περάσουν το μήνυμα στους γονείς αλλά και στους συγγενείς τους. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δίνεται με τη μορφή παιχνιδιού στα παιδιά , όπως "πόσες ανακυκλώσιμες μπαταριές έφερες σήμερα; έλα να τις μετρήσουμε. Είμαι σίγουρη ότι τα δέντρα θα σε ευγνωμονούν γι' αυτό."
4. Αποφασίζουμε να βγούμε στην αυλή να σκάψουμε μία λακουβίτσα και να θάψουμε μέσα ένα  παιχνίδι που δε χρειαζόμαστε πια. Θα αφήσουμε να περάσει αρκετός καιρός  θα σηματοδοτήσουμε το μέρος όπου βρίσκεται και θα επιστρέψουμε για να το ξεθάψουμε.Τα παιδιά θα παρατηρήσουν και θα ανακαλύψουν τι παθαίνουν τα σκουπίδια όταν τα θάβουμε στο χώμα. Μπορούμε να θάψουμε παιχνίδια διαφορετικών υλικών για να είναι σε θέση να συγκρίνουν πώς αποσυντίθενται και αν αποσυντίθενται τελικά. Θα ακολουθήσει συζήτηση και προβληματισμός σχετικά με τη χρήση και την επαναχρησιμοποίηση των αντικειμένων.





Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν". Μέρος Α' (Εισαγωγή, Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, Φυσικές Επιστήμες)

  Αγαπημένο θέμα των παιδιών και ενασχόληση ίσως και η πιο αγαπημένη όλων είναι τα παιχνίδια. Συνήθως δεν επιτρέπουμε στα παιδιά να φέρνουν στο σχολείο παιχνίδια από το σπίτι , από φόβο μήπως χαθούν ή μήπως υπάρχουν διενέξεις μεταξύ των παιδιών που τα διεκδικούν ή μήπως αναπτυχθούν αισθήματα ζήλιας από κάποια παιδιά. Επιτρέπεται σε ειδικές περιπτώσεις, όταν είναι περίοδος προσαρμογής (Σεπτέμβριος ή μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων) και αυτό γιατί ορισμένα παιδιά αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια όταν έχουν στο σχολείο ένα αντικείμενο από το σπίτι τους. 
  Αυτή τη φορά θα αντιστρέψουμε τα δεδομένα. Θα ασχοληθούμε με τα παιχνίδια που έχουν τα παιδιά στο σπίτι τους θα τους ζητήσουμε να φέρουν ένα αγαπημένο τους παιχνίδι μέσα στην τάξη και έτσι θα ξεκινήσει ένα υπέροχο ταξίδι, όπου τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν, να ανακαλύψουν , να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν αλλά και να ανακυκλώσουν
  Μπορούμε να ασχοληθούμε με το θέμα για μία εβδομάδα, για ένα μήνα, καθ 'όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, ανάλογα με το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή των παιδιών της τάξης μας. Σε αυτή τη θεματική ενότητα δε χρειάζεται καν να στείλουμε σημειώματα στους γονείς για το θέμα που πρόκειται να αναπτύξουμε γιατί τα παιδιά θα είναι τόσο ενθουσιασμένα που θα τους ενημερώσουν τα ίδια. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι δε θα κάνουμε ενημερωτική συνάντηση μαζί τους...
  Η εφόρμηση για την έναρξη του θέματος μπορεί να προκύψει από ένα παιδί που έφερε ένα παιχνίδι του στο σχολείο και ήθελε να το δείξει στους φίλους του, ή από μία συζήτηση για τα γενέθλια παιδιού , όπου εξέφρασε την επιθυμία ενός δώρου από τη νονά του. Εμείς εκμεταλλευόμαστε την περίσταση και ζητάμε από όλα τα παιδιά να φέρουν από ένα παιχνίδι στο σχολείο και να το κρατήσουν εκεί για όσο χρονικό διάστημα θα ασχολούμαστε με το θέμα. Στο μεταξύ θα στείλουμε ενημερωτικά σημειώματα στους γονείς ή θα κανονίσουμε μία συνάντηση μαζί τους για να έχουμε τη βοήθεια και τη συνεργασία τους σε αυτή μας τη δραστηριότητα.
  Θα ασχοληθούμε με όλες τις μαθησιακές περιοχές, καθώς το θέμα προσφέρεται για περαιτέρω ανάλυση. Ξεκινώντας, θα διερευνήσουμε τις γνώσεις που ήδη έχουν τα παιδιά για το θέμα, θα συζητήσουμε μαζί τους και θα ρωτήσουμε τι θα ήθελαν να μάθουν γι'αυτό. Θα δημιουργήσουμε ένα ιστόγραμμα με τις ιδέες  και τις επιθυμίες των παιδιών , θα το κολλήσουμε σε ένα εμφανές σημείο της τάξης και θα αρχίσουμε να υλοποιούμε τις ιδέες μας.

  Δραστηριότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν κατά την διερεύνηση του θέματος:


  Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη : 1. Χωρίζονται σε ομάδες και παρουσιάζουν στις υπόλοιπες το αγαπημένα τους παιχνίδια. Οι ομάδες μπορεί να χωριστούν ανάλογα με τις προτιμήσεις των παιδιών, ανάλογα με το αγαπημένο τους χρώμα , με το είδος του παιχνιδιού που εκπροσωπούν κλπ. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει τα παιχνίδια της ισότιμα με όποιο τρόπο αυτή επιλέξει. πχ με  μία ζωγραφιά, με προφορική περιγραφή, με παντομίμα ,όπου θα μπορούσε να μετατραπεί η παρουσίαση σε παιχνίδι μαντέματος. Η ομάδα που θα μαντέψει τα περισσότερα παιχνίδια θα είναι η νικήτρια. Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν τη συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας. Όλα τα μέλη της κάθε ομάδας παίρνουν το λόγο και παρουσιάζουν ένα κομμάτι της εργασίας τους. Έτσι συνεργάζονται, συζητούν μεταξύ τους, μαθαίνουν να περιμένουν τη σειρά τους και να επιλύουν συγκρούσεις.

2. Σε προσωπικό επίπεδο , το κάθε παιδί θα μπορούσε να αφηγηθεί στους συμμαθητές του μία προσωπική του εμπειρία σε σχέση με το αγαπημένο του παιχνίδι (πώς το απέκτησε, αν μαλώνει με τα αδέρφια του γι 'αυτό, πώς αντιδρά αν κάποιος του το ζητήσει ευγενικά, πώς αντιδρά αν κάποιος του το αρπάξει με το ζόρι,πώς το φροντίζει κλπ). (Πρωτοβουλία, αυτονομία, αυτορύθμιση)
3. Στις ώρες της ελεύθερης απασχόλησης προτρέπουμε τα παιδιά να μοιράζονται και να δανείζουν τα παιχνίδια τους στους συμμαθητές τους. Μπορούμε να κάνουμε και ένα πρόγραμμα όπου  θα αναγράφεται κάθε μέρα ποιο παιδί θα δανειστεί το παιχνίδι ποιανού. Τη λίστα με τα ονόματα και τα παιχνίδια θα την γράψουν τα παιδιά με όποιο τρόπο μπορούν και με τη βοήθειά μας θα κάνουν τις αντιστοιχίσεις των ονομάτων και των παιχνιδιών. 

Φυσικές Επιστήμες : 1. Διερευνούν την προέλευση της κίνησης ορισμένων παιχνιδιών (ρομπότ, τηλεκατευθυνόμενα, κούκλες που κινούνται και βγάζουν ήχους ή μιλούν) .Κάνουν συγκρίσεις με παιχνίδια που κινούνται από τον άνθρωπο (μαριονέτες, απλές κούκλες και αυτοκινητάκια).Ψάχνουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τις μπαταρίες που χρησιμοποιούν στα παιχνίδια. 
2. Παρακολουθούν βίντεο από εργοστάσιο παιχνιδιών για να δούνε πώς κατασκευάζονται τα παιχνίδια.
3. Κάνουν πειράματα με μπαταρίες διαφόρων τύπων. 
4. Γίνεται συζήτηση για την πορεία των μπαταριών από τη στιγμή που δεν τις χρειαζόμαστε άλλο. Κάνουν υποθέσεις για τις πιθανές χρήσεις τους.
5. Με τη βοήθειά μας τα παιδιά γράφουν επιστολή στο Δήμαρχο για να μας παράσχει έναν κάδο ανακύκλωσης μπαταριών. 
Στον τομέα αυτό παρατηρούμε ότι εμπλέκονται οι τομείς της γλώσσας,της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της τεχνολογίας.

Συνολικές προβολές σελίδας