πράσινο

πράσινο

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν" Μέρος Γ' (Μαθηματικά, Γλώσσα)

 Οι δραστηριότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν στον τομέα των Μαθηματικών είναι :
1. Κάνουμε διαχωρισμούς των παιχνιδιών ανάλογα με τα υλικά που είναι φτιαγμένα. Τα χωρίζουμε σε ξύλινα, πλαστικά, μεταλλικά, υφασμάτινα κ.α. και κάνουμε ομαδοποιήσεις. Τα χωρίζουμε ακόμη ανάλογα με τα χρώματα ή την χρήση τους και δημιουργούμε πίνακες διπλής εισόδου. Πχ πόσα παιχνίδια είναι φτιαγμένα από πλαστικό, πόσα από ξύλο κλπ. 


2. Κάνουμε συγκρίσεις μεγεθών (μεγαλύτερο- μικρότερο, βαρύτερο- ελαφρύτερο, ψηλότερο- κοντύτερο) , σειραθετήσεις και ταξινομήσεις.
3. Δημιουργούμε γωνιά καταστήματος παιχνιδιών όπου τα παιδιά "πουλάνε" τα παιχνίδια τους. Αποφασίζουμε για τις τιμές "πώλησής" τους και τα παιδιά συμπληρώνουν τους αριθμούς στον τιμοκατάλογο. 
4. Καταμετρούν τα παιχνίδια που προορίζονται για την ανακύκλωση και αυτά που πρόκειται να δωρίσουμε στις φιλανθρωπικές οργανώσεις και σημειώνουν τα αποτελέσματά τους. Κρατούν αρχείο καταγραφής παιχνιδιών (πχ πόσα παιχνίδια έφερε η Μαρία, πόσα ο Γιώργος κλπ) και το διατηρούν καθ'όλη τη διάρκεια του προγράμματος.Το συμπληρώνουν τακτικά και προσθέτουν καινούργια στοιχεία κάθε φορά που ένα παιδί φέρνει κάποιο παιχνίδι για δωρεά (έννοια της πρόσθεσης). 
5. Ανάλογα με τα παιχνίδια που θα φέρουν στο σχολείο, δημιουργούμε αυτοσχέδιες ιστορίες όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις προβληματισμού όπως :" Οι  5 Γουίνξ βρίσκονταν στο δάσος με τις χρυσές πεταλούδες , όταν ξαφνικά , εκεί που περπατούσαν εμφανίστηκε ένα σύννεφο ασημένιας σκόνης και εξαφάνισε τη μία ή τις δύο (ή όσες θέλουμε ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών). Συνέχισαν το δρόμο τους τρομαγμένες αλλά πόσες είχαν μείνει πλέον; (αφαίρεση) και τι θα μπορούσαν να κάνουν οι υπόλοιπες για βρουν τη φίλη τους;" Το σενάριο μπορεί να συνεχιστεί με τη βοήθεια των παιδιών, με πολλές παραλλαγές και φυσικά με αλλαγή των ηρώων. Καλό θα είναι να συμπεριληφθούν στην ιστορία τα παιχνίδια όλων των παιδιών ή των παιδιών της συγκεκριμένης ομάδας που θα συμμετέχει στη δραστηριότητα. 
6. Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες. Κάποιες ομάδες-φωτογράφοι τραβούν φωτογραφίες με τα παιχνίδια τους στην τάξη,στον αύλειο χώρο ή σε άλλο υλικό. Οι άλλες ομάδες πρέπει να βρουν από πού τραβήχτηκε η φωτογραφία και να τραβήξουν μια ακριβώς ίδια  για να τις συγκρίνουν. Συγκρίνουν με το αρχικό πρότυπο και συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο καταφέρνουν ακρίβεια στη φωτογραφία (χωρική αντίληψη).


  Ο τομέας της Γλώσσας αναπτύσσεται και δομείται από όλες τις υπόλοιπες μαθησιακές περιοχές και από όλες τις δραστηριότητες . Κάποιες επιπλέον που δεν έχουμε αναφέρει, θα μπορούσαν να είναι οι εξής:
1. Δημιουργούμε γωνιά "δανειστικής παιχνιδοθήκης." Γράφουμε καταλόγους με τα παιχνίδια που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους και όταν κάποιο παιδί παίρνει στο σπίτι του ένα από αυτά , σημειώνει το όνομά του στο αντίστοιχο κουτάκι του καταλόγου.
2. Κατασκευάζουμε πίνακες αναφοράς των παιχνιδιών, είτε βγάζοντας τα φωτογραφία, είτε ζητώντας από τα παιδιά να τα ζωγραφίσουν, ούτως ώστε σε περίπτωση που χρειαστεί να σημειώσουν ή να γράψουν το όνομα των παιχνιδιών να μπορούν να τους συμβουλεύονται (αντιγραφή ή με όποια μορφή γραφής μπορούν).
3. Προτρέπουμε τα παιδιά να περιγράψουν το αγαπημένο τους παιχνίδι έχοντας τα μάτια τους κλειστά και προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν ποικίλο λεξιλόγιο. Ηχογραφούμε τις περιγραφές τους. 
4. Δημιουργούν ιστορίες με πρωταγωνιστές τα παιχνίδια και στη συνέχεια τις δραματοποιούν (παιχνίδια ρόλων).
5. Βρίσκουν ομοιοκατάληκτες λέξεις και συνθέτουν το δικό τους ποίημα. Το αποτυπώνουμε σε χαρτί και το αναρτάμε σε εμφανές σημείο της τάξης (σύνδεση γραπτού και προφορικού λόγου).
6. Παίζουν το παιχνίδι του δημοσιογράφου , όπου ένα παιδί παίρνει συνέντευξη από τα υπόλοιπα προτρέποντάς τα να μιλήσουν για προσωπικές τους εμπειρίες .Στην προκειμένη περίπτωση, τα παιδιά ενσαρκώνουν τα παιχνίδια και εξιστορούν τις περιπέτειές τους (καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας).

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν". Μέρος Β' (Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών,Περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη)

Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών : 

1. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή για να αντλήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο (πώς κατασκευάζονται τα παιχνίδια, τι παιχνίδια παίζουν σε άλλες χώρες  του κόσμου, τι παιχνίδια έπαιζαν παλαιότερα οι άνθρωποι). Ένα ενδιαφέρον βίντεο θα δείτε εδώ.
2. Βγάζουν φωτογραφίες τα παιχνίδια τους, τις περνούν στον υπολογιστή και δημιουργούν τη δική τους συλλογή φωτογραφιών. Αν υπάρχει εκτυπωτής, τις εκτυπώνουν δημιουργώντας ένα βιβλίο , το οποίο θα μπορούν να δανείζονται  και να  παίρνουν στο σπίτι τους.  
3. Δανείζουμε στα παιδιά τη φωτογραφική μηχανή του σχολείου και τους λέμε να φωτογραφίσουν τον εαυτό τους με τα υπόλοιπα παιχνίδια τους, ή κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο που παίζει μαζί τους ή το αγαπημένο μέρος του σπιτιού τους, όπου φυλάνε τα παιχνίδια τους . Όταν επιστρέψουν στο σχολείο, περνάμε αυτές τις φωτογραφίες στον υπολογιστή και δίνουμε την ευκαιρία σε κάθε παιδί ξεχωριστά να περιγράψει και να μοιραστεί με τους συμμαθητές του κάτι από τον προσωπικό του χώρο. Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με τη φωτογραφία και τα παιχνίδια στο διαδίκτυο θα βρείτε εδώ
4. Θέλοντας να φτιάξουν τις δικές τους κούκλες ή άλλα παιχνίδια παρακολουθούν videos από το Youtube (πάντα με τη δική μας καθοδήγηση). Ενδεικτικά μπορείτε να δείτε τον παρακάτω σύνδεσμο : https://www.youtube.com/watch?v=ZjQmXZemhlg
5. Χρησιμοποιούν λογισμικά όπως το gcompris. Θα το βρείτε εδώ . Έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τη χρήση του Η/Υ, να γνωρίσουν τα μέρη και τις δυνατότητές του.
6. Κάνουν συγκρίσεις των παιχνιδιών που μπορούν να παίξουν στον υπολογιστή με αυτά που παίζουν με τους φίλους τους στο σχολείο ή στο σπίτι. Δημιουργούμε καταστάσεις προβληματισμού ωθώντας τα να σκεφτούν και να απαντήσουν στο "τι θα γινόταν αν ..."


Περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη :

1. Προτρέπουμε τα παιδιά να φέρουν στο σχολείο παιχνίδια που δεν χρειάζονται πια. Είτε γιατί δεν τους τραβάει το ενδιαφέρον , είτε γιατί έχουν χαλάσει και δεν τα χρησιμοποιούν είτε γιατί προορίζονται για ηλικίες μικρότερες από τη δική τους. Κάνουμε διερεύνηση στην τάξη και βρίσκουμε λύσεις για την αξιοποίηση αυτών των παιχνιδιών. Δημιουργούμε λίστες με τα παιχνίδια που δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν και με αυτά που μπορούν. Κάθε παιδί βάζει το όνομά του δίπλα στο παιχνίδι που έχει φέρει στο σχολείο. α) αποφασίζουμε να πετάξουμε στον κάδο της ανακύκλωσης και όχι στους συμβατικούς κάδους τα παιχνίδια που είναι κατεστραμμένα. β) διαβάζουμε την ιστορία του "Μολυβένιου Στρατιώτη" και σκαρφιζόμαστε τη δική μας ιστορία με τα δικά μας σπασμένα παιχνίδια, την οποία και δραματοποιούμε. γ) αποφασίζουμε να δωρίσουμε σε φιλανθρωπικές οργανώσεις του Δήμου μας τα παιχνίδια που βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Για το σκοπό αυτό ψάχνουμε στο διαδίκτυο για ιστοσελίδες και τηλέφωνα επικοινωνίας με οργανώσεις όπως "χαμόγελο του παιδιού http://www.hamogelo.gr/", "παιδικά χωριά sos http://www.sos-villages.gr/",
"action aid http://www.actionaid.gr/", "κάνε μια ευχή http://www.makeawish.gr/" κλπ.
2. Θέλοντας να περάσουμε ένα μήνυμα και στην υπόλοιπη κοινότητα, αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε μία αφίσα με κεντρική ιδέα " ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙ". Τα παιδιά δίνουν ιδέες για το πώς θα μπορούσε να δημιουργηθεί η αφίσα, ποια υλικά θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν και με ποιες τεχνικές και προχωράμε στην υλοποίηση της ιδέας. Γράφουν το μήνυμα της αφίσας όπως μπορούν και το κάθε παιδί βάζει τη δική του πινελιά είτε με ζωγραφιά, είτε με κολλάζ, είτε με γράμματα. Όταν τελειώσουμε, αναρτάμε την αφίσα στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας. Μπορούμε ακόμη να την δώσουμε στο Δήμο για να την τοποθετήσουν σε κεντρικό σημείο του Δημαρχείου ή ακόμα να στείλουμε μία φωτογραφία της αφίσας σε μία τοπική εφημερίδα για να δημοσιοποιηθεί στον τύπο.
3. Όπως αναφέρθηκε στο πρώτο μέρος της ενότητας, κάνουμε ενέργειες για να τοποθετηθεί στο σχολείο μας κάδος ανακύκλωσης μπαταριών και προτρέπουμε τα παιδιά να περάσουν το μήνυμα στους γονείς αλλά και στους συγγενείς τους. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δίνεται με τη μορφή παιχνιδιού στα παιδιά , όπως "πόσες ανακυκλώσιμες μπαταριές έφερες σήμερα; έλα να τις μετρήσουμε. Είμαι σίγουρη ότι τα δέντρα θα σε ευγνωμονούν γι' αυτό."
4. Αποφασίζουμε να βγούμε στην αυλή να σκάψουμε μία λακουβίτσα και να θάψουμε μέσα ένα  παιχνίδι που δε χρειαζόμαστε πια. Θα αφήσουμε να περάσει αρκετός καιρός  θα σηματοδοτήσουμε το μέρος όπου βρίσκεται και θα επιστρέψουμε για να το ξεθάψουμε.Τα παιδιά θα παρατηρήσουν και θα ανακαλύψουν τι παθαίνουν τα σκουπίδια όταν τα θάβουμε στο χώμα. Μπορούμε να θάψουμε παιχνίδια διαφορετικών υλικών για να είναι σε θέση να συγκρίνουν πώς αποσυντίθενται και αν αποσυντίθενται τελικά. Θα ακολουθήσει συζήτηση και προβληματισμός σχετικά με τη χρήση και την επαναχρησιμοποίηση των αντικειμένων.





Συνολικές προβολές σελίδας