Οι δραστηριότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν στον τομέα των Μαθηματικών είναι :
1. Κάνουμε διαχωρισμούς των παιχνιδιών ανάλογα με τα υλικά που είναι φτιαγμένα. Τα χωρίζουμε σε ξύλινα, πλαστικά, μεταλλικά, υφασμάτινα κ.α. και κάνουμε ομαδοποιήσεις. Τα χωρίζουμε ακόμη ανάλογα με τα χρώματα ή την χρήση τους και δημιουργούμε πίνακες διπλής εισόδου. Πχ πόσα παιχνίδια είναι φτιαγμένα από πλαστικό, πόσα από ξύλο κλπ.
2. Κάνουμε συγκρίσεις μεγεθών (μεγαλύτερο- μικρότερο, βαρύτερο- ελαφρύτερο, ψηλότερο- κοντύτερο) , σειραθετήσεις και ταξινομήσεις.
3. Δημιουργούμε γωνιά καταστήματος παιχνιδιών όπου τα παιδιά "πουλάνε" τα παιχνίδια τους. Αποφασίζουμε για τις τιμές "πώλησής" τους και τα παιδιά συμπληρώνουν τους αριθμούς στον τιμοκατάλογο.
4. Καταμετρούν τα παιχνίδια που προορίζονται για την ανακύκλωση και αυτά που πρόκειται να δωρίσουμε στις φιλανθρωπικές οργανώσεις και σημειώνουν τα αποτελέσματά τους. Κρατούν αρχείο καταγραφής παιχνιδιών (πχ πόσα παιχνίδια έφερε η Μαρία, πόσα ο Γιώργος κλπ) και το διατηρούν καθ'όλη τη διάρκεια του προγράμματος.Το συμπληρώνουν τακτικά και προσθέτουν καινούργια στοιχεία κάθε φορά που ένα παιδί φέρνει κάποιο παιχνίδι για δωρεά (έννοια της πρόσθεσης).
5. Ανάλογα με τα παιχνίδια που θα φέρουν στο σχολείο, δημιουργούμε αυτοσχέδιες ιστορίες όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις προβληματισμού όπως :" Οι 5 Γουίνξ βρίσκονταν στο δάσος με τις χρυσές πεταλούδες , όταν ξαφνικά , εκεί που περπατούσαν εμφανίστηκε ένα σύννεφο ασημένιας σκόνης και εξαφάνισε τη μία ή τις δύο (ή όσες θέλουμε ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών). Συνέχισαν το δρόμο τους τρομαγμένες αλλά πόσες είχαν μείνει πλέον; (αφαίρεση) και τι θα μπορούσαν να κάνουν οι υπόλοιπες για βρουν τη φίλη τους;" Το σενάριο μπορεί να συνεχιστεί με τη βοήθεια των παιδιών, με πολλές παραλλαγές και φυσικά με αλλαγή των ηρώων. Καλό θα είναι να συμπεριληφθούν στην ιστορία τα παιχνίδια όλων των παιδιών ή των παιδιών της συγκεκριμένης ομάδας που θα συμμετέχει στη δραστηριότητα.
6. Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες. Κάποιες ομάδες-φωτογράφοι τραβούν φωτογραφίες με τα παιχνίδια τους στην τάξη,στον αύλειο χώρο ή σε άλλο υλικό. Οι άλλες ομάδες πρέπει να βρουν από πού τραβήχτηκε η φωτογραφία και να τραβήξουν μια ακριβώς ίδια για να τις συγκρίνουν. Συγκρίνουν με το αρχικό πρότυπο και συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο καταφέρνουν ακρίβεια στη φωτογραφία (χωρική αντίληψη).
Ο τομέας της Γλώσσας αναπτύσσεται και δομείται από όλες τις υπόλοιπες μαθησιακές περιοχές και από όλες τις δραστηριότητες . Κάποιες επιπλέον που δεν έχουμε αναφέρει, θα μπορούσαν να είναι οι εξής:
1. Δημιουργούμε γωνιά "δανειστικής παιχνιδοθήκης." Γράφουμε καταλόγους με τα παιχνίδια που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους και όταν κάποιο παιδί παίρνει στο σπίτι του ένα από αυτά , σημειώνει το όνομά του στο αντίστοιχο κουτάκι του καταλόγου.
2. Κατασκευάζουμε πίνακες αναφοράς των παιχνιδιών, είτε βγάζοντας τα φωτογραφία, είτε ζητώντας από τα παιδιά να τα ζωγραφίσουν, ούτως ώστε σε περίπτωση που χρειαστεί να σημειώσουν ή να γράψουν το όνομα των παιχνιδιών να μπορούν να τους συμβουλεύονται (αντιγραφή ή με όποια μορφή γραφής μπορούν).
3. Προτρέπουμε τα παιδιά να περιγράψουν το αγαπημένο τους παιχνίδι έχοντας τα μάτια τους κλειστά και προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν ποικίλο λεξιλόγιο. Ηχογραφούμε τις περιγραφές τους.
4. Δημιουργούν ιστορίες με πρωταγωνιστές τα παιχνίδια και στη συνέχεια τις δραματοποιούν (παιχνίδια ρόλων).
5. Βρίσκουν ομοιοκατάληκτες λέξεις και συνθέτουν το δικό τους ποίημα. Το αποτυπώνουμε σε χαρτί και το αναρτάμε σε εμφανές σημείο της τάξης (σύνδεση γραπτού και προφορικού λόγου).
6. Παίζουν το παιχνίδι του δημοσιογράφου , όπου ένα παιδί παίρνει συνέντευξη από τα υπόλοιπα προτρέποντάς τα να μιλήσουν για προσωπικές τους εμπειρίες .Στην προκειμένη περίπτωση, τα παιδιά ενσαρκώνουν τα παιχνίδια και εξιστορούν τις περιπέτειές τους (καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας).
1. Κάνουμε διαχωρισμούς των παιχνιδιών ανάλογα με τα υλικά που είναι φτιαγμένα. Τα χωρίζουμε σε ξύλινα, πλαστικά, μεταλλικά, υφασμάτινα κ.α. και κάνουμε ομαδοποιήσεις. Τα χωρίζουμε ακόμη ανάλογα με τα χρώματα ή την χρήση τους και δημιουργούμε πίνακες διπλής εισόδου. Πχ πόσα παιχνίδια είναι φτιαγμένα από πλαστικό, πόσα από ξύλο κλπ.
2. Κάνουμε συγκρίσεις μεγεθών (μεγαλύτερο- μικρότερο, βαρύτερο- ελαφρύτερο, ψηλότερο- κοντύτερο) , σειραθετήσεις και ταξινομήσεις.
3. Δημιουργούμε γωνιά καταστήματος παιχνιδιών όπου τα παιδιά "πουλάνε" τα παιχνίδια τους. Αποφασίζουμε για τις τιμές "πώλησής" τους και τα παιδιά συμπληρώνουν τους αριθμούς στον τιμοκατάλογο.
4. Καταμετρούν τα παιχνίδια που προορίζονται για την ανακύκλωση και αυτά που πρόκειται να δωρίσουμε στις φιλανθρωπικές οργανώσεις και σημειώνουν τα αποτελέσματά τους. Κρατούν αρχείο καταγραφής παιχνιδιών (πχ πόσα παιχνίδια έφερε η Μαρία, πόσα ο Γιώργος κλπ) και το διατηρούν καθ'όλη τη διάρκεια του προγράμματος.Το συμπληρώνουν τακτικά και προσθέτουν καινούργια στοιχεία κάθε φορά που ένα παιδί φέρνει κάποιο παιχνίδι για δωρεά (έννοια της πρόσθεσης).
5. Ανάλογα με τα παιχνίδια που θα φέρουν στο σχολείο, δημιουργούμε αυτοσχέδιες ιστορίες όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις προβληματισμού όπως :" Οι 5 Γουίνξ βρίσκονταν στο δάσος με τις χρυσές πεταλούδες , όταν ξαφνικά , εκεί που περπατούσαν εμφανίστηκε ένα σύννεφο ασημένιας σκόνης και εξαφάνισε τη μία ή τις δύο (ή όσες θέλουμε ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών). Συνέχισαν το δρόμο τους τρομαγμένες αλλά πόσες είχαν μείνει πλέον; (αφαίρεση) και τι θα μπορούσαν να κάνουν οι υπόλοιπες για βρουν τη φίλη τους;" Το σενάριο μπορεί να συνεχιστεί με τη βοήθεια των παιδιών, με πολλές παραλλαγές και φυσικά με αλλαγή των ηρώων. Καλό θα είναι να συμπεριληφθούν στην ιστορία τα παιχνίδια όλων των παιδιών ή των παιδιών της συγκεκριμένης ομάδας που θα συμμετέχει στη δραστηριότητα.
6. Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες. Κάποιες ομάδες-φωτογράφοι τραβούν φωτογραφίες με τα παιχνίδια τους στην τάξη,στον αύλειο χώρο ή σε άλλο υλικό. Οι άλλες ομάδες πρέπει να βρουν από πού τραβήχτηκε η φωτογραφία και να τραβήξουν μια ακριβώς ίδια για να τις συγκρίνουν. Συγκρίνουν με το αρχικό πρότυπο και συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο καταφέρνουν ακρίβεια στη φωτογραφία (χωρική αντίληψη).
Ο τομέας της Γλώσσας αναπτύσσεται και δομείται από όλες τις υπόλοιπες μαθησιακές περιοχές και από όλες τις δραστηριότητες . Κάποιες επιπλέον που δεν έχουμε αναφέρει, θα μπορούσαν να είναι οι εξής:
1. Δημιουργούμε γωνιά "δανειστικής παιχνιδοθήκης." Γράφουμε καταλόγους με τα παιχνίδια που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους και όταν κάποιο παιδί παίρνει στο σπίτι του ένα από αυτά , σημειώνει το όνομά του στο αντίστοιχο κουτάκι του καταλόγου.
2. Κατασκευάζουμε πίνακες αναφοράς των παιχνιδιών, είτε βγάζοντας τα φωτογραφία, είτε ζητώντας από τα παιδιά να τα ζωγραφίσουν, ούτως ώστε σε περίπτωση που χρειαστεί να σημειώσουν ή να γράψουν το όνομα των παιχνιδιών να μπορούν να τους συμβουλεύονται (αντιγραφή ή με όποια μορφή γραφής μπορούν).
3. Προτρέπουμε τα παιδιά να περιγράψουν το αγαπημένο τους παιχνίδι έχοντας τα μάτια τους κλειστά και προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν ποικίλο λεξιλόγιο. Ηχογραφούμε τις περιγραφές τους.
4. Δημιουργούν ιστορίες με πρωταγωνιστές τα παιχνίδια και στη συνέχεια τις δραματοποιούν (παιχνίδια ρόλων).
5. Βρίσκουν ομοιοκατάληκτες λέξεις και συνθέτουν το δικό τους ποίημα. Το αποτυπώνουμε σε χαρτί και το αναρτάμε σε εμφανές σημείο της τάξης (σύνδεση γραπτού και προφορικού λόγου).
6. Παίζουν το παιχνίδι του δημοσιογράφου , όπου ένα παιδί παίρνει συνέντευξη από τα υπόλοιπα προτρέποντάς τα να μιλήσουν για προσωπικές τους εμπειρίες .Στην προκειμένη περίπτωση, τα παιδιά ενσαρκώνουν τα παιχνίδια και εξιστορούν τις περιπέτειές τους (καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας).
Καταπληκτικό σχέδιο εργασίας με πολύ ενδιαφέρουσες δραστηριότητες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια!
Ευχαριστώ!!!!!! :)
ΑπάντησηΔιαγραφή